607web.nl

Sterren uit de ruimtegametijdlijn

Vanaf het prille begin van het kunst- en vermaakmedium videogames is de ruimte een bron van inspiratie geweest.
In dit artikel bespreek ik enkele opvallende verhalen uit de geschiedenis van ruimtegames.

Spacewar! (1962)

De eerste videospellen werden ontwikkeld in de jaren '50 ter onderzoek naar en demonstratie van de rekenkracht van computers. In 1961 kreeg het MIT een nieuwe computer, en tijdens de zomer voorafgaand aan de installatie ervan bedacht Steve Russel (die 4 jaar daarvoor de programmeertaal LISP had ontwikkeld) in samenwerking met twee anderen het concept voor Spacewar!. Hij was niet van plan om het zelf te ontwikkelen en verzon smoesjes toen andere onderzoekers hem ertoe aanspoorden om het te maken. Uiteindelijk gaf hij toe, en spendeerde de volgende zes weken aan het ontwikkelen van het spel. Hierbij had hij drie doelen: het moest zo veel mogelijk van de rekenkracht gebruiken, het moest elke keer anders zijn en het moest leuk zijn.

Space Invaders (1978)

Space Invaders mag dan niet het eerste succesvolle videospel of de eerste ruimtegame geweest zijn; het is wel een van de meest invloedrijke videospellen aller tijden. Space Invaders wordt door velen gezien als de eerste echte shmup (shoot 'em up), een genre dat in de jaren '80 en '90 ongekend populair was en dat in Japan nog steeds is. De ontwerper, die ook de hardware heeft gemaakt en het spel heeft geprogrammeerd, had het ruimtethema niet direct in zijn hoofd: een oud ontwerp voor het spel bevatte tanks, vliegtuigen en schepen. Het bleek echter te lastig om deze realistisch te animeren. Na het lezen van een artikel over Star Wars kwam hij op het idee om aliens te gebruiken als vijanden. Het ontwerp van een van deze aliens is zo bekend geworden dat het soms wordt gebruikt als symbool voor video games op zich!

EVE Online (2003)

Al voordat internet zoals we het nu kennen bestond, waren er games waarbij verschillende mensen via een netwerk (ARPANET) met elkaar konden interacteren, inclusief rollenspellen geïnspireerd door Dungeons & Dragons. Hieruit ontstond uiteindelijk het MMORPG-genre (massively multiplayer online role playing game). De kern van dit genre is dat werelden persistent zijn (het virtuele leven gaat altijd door, ook als de spelers niet online zijn), en dat er ontzettend veel mensen in dezelfde wereld spelen. EVE Online is een MMORPG die zich afspeelt in de ruimte, en al sinds 2003 online is. Bijzonder aan dit spel is dat er weinig regels zijn: wat in veel MMORPG's als griefing wordt beschouwd(stelen, andere spelers zomaar vermoorden, etc) is in EVE toegestaan. Dit heeft in januari 2014 geleid tot het grootste PvP-gevecht in de geschiedenis (er vochten 7548 mensen mee), waarbij voor meer dan 300 duizend dollar aan virtuele middelen verloren ging.

Lego Star Wars: The Video Game (2005)

In de jaren '90 maakte Jon Burton met zijn bedrijf Traveller's Tales zeer verschillende games voor verschillende uitgevers (o.a. Disney en SEGA) die toch minstens één ding gemeen hadden: ze waren innovatief. Zo ook Lego Star Wars. Er waren eerder al Lego-spellen gemaakt door andere ontwikkelaars, maar dit spel was uniek, en werd zeer goed ontvangen door zowel kinderen als volwassenen. Het ironische is dat Traveller's Tales 3 jaar na het verschijnen van Lego Star Wars zijn laatste niet-legospel uitbracht. De ontwikkelaar die ooit zo innovatief was brengt nu al 12 jaar alleen nog maar games uit die in meer of mindere mate gebaseerd zijn op Lego Star Wars: The Video Game. De prijs van succes?

No Man's Sky (2016)

In 2008 werd een klein bedrijf opgericht, genaamd Hello Games. Een van de oprichters ervan, Sean Murray, had al lang de ambitie om een ruimteverkenningsspel te maken dat de visie en het optimisme van scifi uit de jaren '70 en '80 vastlegde. In 2013 begon een team van 4 mensen aan het werken aan No Man's Sky. Uiteindelijk hebben er ongeveer 12 mensen aan het spel gewerkt. Het concept van het spel, een enorm procedureel gegenereerd universum met meer dan 18 triljoen planeten die voor iedereen hetzelfde waren, trok nogal de aandacht van de pers. Sony had zelfs een presentatie over No Man's Sky op E3 in 2014. Dit zorgde voor nogal veel hype; de hele gamewereld leek uit te kijken naar het uitkomen van het spel! Helaas viel het toen het zover was velen nogal tegen. Een van de grootste punten van kritiek betrof dat het, tegen de verwachtingen in, onmogelijk bleek om andere spelers tegen te komen, ook als je beiden op dezelfde plek terechtkwam. Een hoop drama volgde, maar uiteindelijk kalmeerde het getij. Er zijn sindsdien meerdere gratis updates uitgekomen, die onder andere multiplayermogelijkheden hebben toegevoegd. Maar als er iets is dat Hello Games heeft geleerd, dan is het dat het gemakkelijk is om te hoge verwachtingen te creëren.

Squadron 42 (2021?)

Sinds eind jaren '10 zijn er verschillende organisaties via welke je geld op kunt halen om een idee dat je hebt te verwezenlijken. Dit wordt ook veel gebruikt voor games, door enthousiaste ontwikkelaars die niet genoeg middelen hebben voor de volledige ontwikkeling van een game waarvan veel mensen wel graag willen dat hij uitkomt. In 2012 was er een succesvolle Kickstartercampagne voor het spel Star Citizen, die 2 miljoen dollar opbracht. Daarnaast kun je alvast virtuele ruimteschepen kopen: hiermee is inmiddels al meer dan driehónderd miljoen dollar opgehaald! Sinds 2013 komen er modules van het spel uit, om een voorproefje te geven, maar voor het volledige spel is nog steeds geen releasedate… in 2021 komt als het goed is wel de eerste episode van Squadron 42 uit, wat oorspronkelijk een module van Star Citizen zou zijn maar nu uit drie op zichzelf staande spellen moet bestaan. Als je dit artikel over anderhalf jaar of later nog eens leest, zoek dan vooral op of het inderdaad is uitgekomen!

Geschreven voor de 131ste editie van de AiAiAi, het studieblad van U.S.C.K.I. Incognito.
De afbeeldingen gebruikt in het artikel zijn allen niet van mijn hand, maar gevonden op het web.